Judith ten Hoopen

Mijn naam is Judith ten Hoopen. In 1979 werd ik geboren in Gorredijk, in Friesland. Mijn jeugd heb ik daar en in Drachten doorgebracht. Ik ging altijd met plezier naar school en vond het leuk om te leren. Op de middelbare school wist ik al snel dat ik juf wilde worden. Vanaf 1997 ging ik daarom naar de Pabo in Groningen. Na mijn LIO-stage op De Borg kreeg ik een baan in groep 7/8. De jaren daarna gaf ik steeds les in groepen 5 of 6. In 2008 werd mijn zoontje Niels geboren en ging ik wat minder werken, maar nog steeds met evenveel plezier. Tot mijn spijt moest ik in 2009 afscheid nemen van De Borg en mijn collega’s, vanwege een verhuizing naar Oxford. Daar heb ik het geluk gehad ook op een prachtige basisschool te werken en ik heb daar veel van geleerd. Ik had niet verwacht dat ik op De Borg terug zou keren, maar toen ik in 2011 weer naar Nederland kwam, was er gelukkig weer een plekje voor me.

De Borg is een fijne school, met goede collega’s, fantastische kinderen en ouders en een prachtig, kleurrijk gebouw. We werken samen hard om het onderwijsprogramma zo goed en leuk mogelijk te maken voor de kinderen. Ik geniet van mooie lessen waarin kinderen veel leren, maar het meest geniet ik van de creatieve vakken. Kinderen zien kliederen met papier-maché, de tong uit de mond bij een tekenopdracht of samen plezier hebben bij een les drama.

Zulke lessen geven de weken kleur. Ook de gesprekken in de kring, waarbij kinderen leren hun mening te formuleren en te luisteren naar die van anderen, is iets waar ik geen genoeg van kan krijgen. Ik wil kinderen leren dat ze de wereld kunnen kleuren en dat dat niet lukt door alleen maar zwart-wit te denken. En dat kleuren, dat mag best een beetje buiten de lijntjes…