Vandaag deden de groepen 7 en 8 mee aan het jaarlijkse schoolvoetbaltoernooi. Voor de jongens en meisjes van deze groepen was er een selectieteam. De groepen 7 en 8 hadden daarnaast nog eigen jongens en meiden teams die streden om de winst binnen hun poule. Het was een gezellige maar koude dag. Om 08.45 startte de eerste wedstrijden en barstte de strijd los. Wedstrijden werden gewonnen en verloren, maar de kinderen waren heel sportief. Super!
De beide selectieteams hebben in de finale net naast de eerste plaats gegrepen. Beide wedstrijden werden met 0-1 verloren. Wel kregen ze een beker voor de tweede plaats. In de andere poules hebben de beide jongens teams van groep 7 de eerste plek weten de bemachtigen en ze gingen met een mooie beker naar huis. Wauw! Uiteraard ook onze complimenten aan de andere teams!



Zo vlak voor de meivakantie aan hebben de groepen 7 een projectweek over de Eerste Wereldoorlog gehad. Tijdens deze twee weken hebben de kinderen alles geleerd over de periode van 1914-1918. We hebben bijvoorbeeld de serie ‘Kleine handen in een Grote oorlog’ gekeken, we hebben een klaproos gemaakt, een les over Mata Hari en de Vrede van Versailles gehad. Deze projectweek hebben we afgesloten met een presentatie van de muurkranten die de kinderen in tweetallen gemaakt hebben. Ze hadden allemaal een eigen onderwerp: het begin van de oorlog, loopgraven, oorlog in de lucht, oorlog op zee, gifgas & gasmaskers, einde van de oorlog en de rol van Nederland in deze oorlog. Ze hebben hard gewerkt en hebben een prachtig eindresultaat behaald. Morgen zal de laatste les gegeven worden en daarmee is deze project week afgesloten.



Vandaag zijn wij met de klas naar De Magneet geweest op de Hanze Hogeschool in Groningen. Om half 9 werden wij bij school opgehaald met een grote tourbus. Aangekomen in Groningen werden wij opgewacht door drie studenten die ons zouden begeleiden tijdens de workshop. Nog voordat we de ruimte van de workshop binnen mochten, werden we meteen aan het werk gezet. Er was namelijk geen licht binnen. Anie-Kristie, David en Tim hebben zo hard als ze konden gefietst om het licht binnen aan te krijgen. Nu konden we tenminste naar binnen. De kinderen waren ingedeeld in 5 groepen. Tijdens de workshop moesten ze opdrachten uitvoeren om energie op te wekken. Zo hebben de kinderen bijvoorbeeld door middel van beweging een vliegtuig bestuurd, ze hebben getest op welke manier windmolens moeten staan om zoveel mogelijk energie te krijgen, ze hebben in het lab van een kerncentrale gewerkt, een knikkerbaan gebouwd, waarbij de knikker er zo lang mogelijk erover moest doen om beneden te komen en ze hebben gekeken met wat voor constructie water de meeste kracht zou hebben. We hebben veel geleerd vandaag en hebben het erg gezellig gehad! Zelfs de moeders die mee waren hebben mee gedaan met sommige opdrachten, super!



In de klas proberen we elke week een creatieve les te geven. Deze week zijn we aan de slag gegaan met een opdracht beeldende vormgeving. De witte papieren werden met behulp van wasco omgetoverd tot kleurrijke achtergronden. Daarna was het aan de kinderen om er met witte verf overheen te verven. De laatste stap van deze opdracht was: maak met de achterkant van je verfkwast een landschap in de witte verf. Vervolgens hebben we de kunstwerken laten drogen en over het resultaat mogen we zeggen dat het fantastisch is geworden.



Het is al even geleden, maar groep 7a heeft meegedaan aan het basketbaltoernooi op donderdag 14 december. De kinderen werden om 8.15 uur al verwacht in hun sportkleding. Om 8.30 werden de eerste wedstrijden gespeeld. We hadden jongens en meisjes teams, bestaande uit 4 of 5 kinderen. De wedstrijden werden gespeeld tegen teams van De Wissel, St Nicolaasschool en de Brinkschool. We hebben een mooie ochtend gehad, waarbij we wonnen, gelijk speelden of verloren. Helaas heeft onze klas geen beker mee naar huis genomen, maar dat doet niet af aan het plezier waarmee we gespeeld hebben. Wat een fanatiekelingen!
Yke, Jurrina en Frans bedankt voor het begeleiden van de teams!





Hieperdepiep voor meester Ronald! Hij ziet vandaag Abraham!



Vanmorgen rolde de kijkkast onze klas in. We zagen rupsen en gingen vervolgens van alles met vlinders doen!



Na het maken van veel Cito-toetsen deze week, werden de mouwen opgestroopt in groep 7! Meten is weten, samenwerken, schroefdraad, boren…..
wat gebeurt hier toch……. zondag weten alle vaders het!



Groepen 3b en 7a hebben samen toch iets leuks gedaan! Ze hebben in tweetallen een kip getekend en geverfd. Ze scoorden een 10 op samenwerken!!!



Ja hoor, iedereen is geslaagd! Met een snoepsleutel in de hand klaar voor het praktijkexamen in mei.
Goed gedaan groep 7!



Op dit moment msken de kinderen van groep 7 het theoretisch verkeersexamen!



Deze week was het de week van het geld. De groepen 7 kregen een gastles over geld van Gerda en speelden vrijdagmiddag monopoly. Heel gezellig en stiekem hebben ze de hele middag gerekend!



Groep 7 leert deze weken van alles over bouwen. De lessen van Engels en Natuniek gaan over dit onderwerp en vrijdag mochten de kinderen echt de handen uit de mouwen steken! Woontorens maken van fotokarton.



Groep 7a is vanmorgen bij De Magneet geweest in Groningen. Twee uur lang mochten de kinderen proefjes met energie foen. Leuk en leerzaam!



Vandaag kwam De Knutselkeet voorgereden. Groep 7a had nl. een workshop gewonnen! Zwarte doosjes bleken camera’s te zijn! De Knutselkeet was een heuse doka en de foto’s waren verrassend kunstzinnig….



Vanmorgen zaten alle kinderen heel stil in de hal…. tot meester Kees binnen kwam lopen…
Er werd hem een feestmuts opgezet en een slinger omgehangen en toen zongen alle kinderen voor zijn 60ste verjaardag. Gefeliciteerd meester Kees!!



De groepen 7 zijn samen op kamp geweest. Het was super! Vlotten gebouwd, gezongen rond het kampvuur met marshmallows, levend stratego gespeeld met meester Kees en gezellig geslapen in tentjes op camping De Vledders.



Groep 7a heeft de eerste week erop zitten. Er is al gewerkt, geknutseld, veel uitgelegd en er zijn energizers binnen en buiten gedaan. Wat een leuke start van het schooljaar!



Afgelopen maandag heeft groep 7a de week geopend. Het thema was; ‘grote vragen’. En wij hebben ook veel ‘grote vragen’ zoals: ‘Waarom ga je dood?’, ‘Bestaan er aliens?’, ‘Hoe is de aarde ontstaan?’. Charé las voor uit een prentenboek. Dit boek ging over een beer die een broertje krijgt en zich afvraagt of zijn moeder nou ook nog wel van hem houdt. En natuurlijk houdt ze nog van hem!
Als afsluiting werd het lied van Ali B en Marco Borsato ‘Wat zou je doen’ gezongen en gerapt! De rap stukjes werden door meerdere kinderen uitgevoerd en zelfs juf Jint heeft een stukje gerapt!



Vandaag kwam er een oud leerling in de klas die ons samen met een klasgenoot op de hoogte bracht van gezonde voeding en gezond bewegen. Dat moest natuurlijk ook in de praktijk worden gebracht…. Het werd een sportieve estafette.



Vandaag een gezellige dag gehad. Na een heerlijk ontbijt en een enthousiaste danssessie zijn wij met z’n allen vertrokken naar het bos. Daar hebben de beide groepen 7 tegen elkaar gestreden om de vlag.



Haren, 29 maart 2016

Betreft: schooluniformen per mei 2016

Beste ouder(s), verzorger(s) en kinderen van de Borg,

De afgelopen jaren merken wij op school dat kleding steeds meer invloed krijgt. Van ouders horen wij dat kinderen speciale kledingmerken moeten kopen, omdat de druk van klasgenoten een grote rol speelt. Wij zijn van mening dat dit geen goede ontwikkeling is. Een kind moet met plezier naar school gaan en kleding moet hier zeker geen rol in spelen.

Eén van onze leerkrachten is een paar jaar geleden in Suriname geweest en laatst sprak zij over de schooluniformen die de kinderen daar dragen. Deze schooluniformen zorgen voor eendracht en gelijkheid. Ook studies in Engeland laten zien dat het dragen van een schooluniform zorgt voor een gevoel van trots (bij deze organisatie hoor ik). Iedereen is gelijk, verschillen in inkomsten van ouders spelen geen enkele rol meer. Na het invoeren van schooluniformen verbeteren de academische prestaties en pestgedrag neemt af. Leerlingen hoeven niet meer na te denken over wat ze elke dag zullen dragen en ouders ervaren geen enkele druk meer om bepaalde kleding te kopen.

Wij denken dat onze school hier ook rijp voor is, helemaal nu we bezig zijn met het invoeren van Positive Behavior Support als anti-pestprogramma. Wij hebben hier als leerkrachten, MR en OR lang over gesproken en wij zijn tot de conclusie gekomen dat wij ook een schooluniform willen invoeren. We hebben inmiddels een ontwerp laten maken, waarin onze Borg kleuren ook terug komen. Het is een prachtig uniform geworden, waar wij allen erg trots op zijn.

Inmiddels worden de kledingstukken gefabriceerd door een fabriek in India met goede arbeidsomstandigheden en hopen wij de uniformen per 1 mei in te kunnen voeren. Om de kinderen alvast te laten wennen aan de gelijkheid, vragen wij uw kind vanaf aanstaande donderdag alleen nog blauwe kleren aan te trekken. Omdat wij ons realiseren dat het wel wat kort dag is, staan wij accenten toe in de kleuren van de Borg (rood, oranje of geel). In april hopen wij een feestelijke presentatie te kunnen geven van ons uniform!

Onderaan deze brief vindt u de prijslijst van de schooluniformen. De kleren zijn vier keer per jaar te koop, middels een markt op school, georganiseerd door de OR. Wij hebben rekening gehouden met de verschillende seizoenen en jaarlijks zal er een ruilbeurs georganiseerd worden, zodat u niet elk jaar een volledig nieuwe outfit hoeft te kopen.

Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd,

Namens alle leerkrachten, directie, OR en MR,

Judith, Gerdien, Mieke en Elisa
(Commissie schooluniform)

Prijslijst kledingstukken schooluniform

– T-shirt korte mouw: € 6,50
– T-shirt lange mouw: € 7,50
– Overhemd: € 12,50
– Vest: € 12,50
– Trui: € 12,50
– Lange broek: € 15,00
– Korte broek: € 12,50
– Rok € 12,50
– Zomerjurk € 10,00
– Sokken: € 2,50
– Jas: € 25,00

Verkoopdata in april;
– Vrijdag 15 april van 08.00 uur – 09.00 uur en van 14.00 uur – 15.00 uur
– Maandag 18 april van 08.00 uur – 09.00 uur en van 14.00 uur – 15.00 uur

Mochten er bezwaren zijn van financiële aard dan is er een speciaal “fonds schooluniformen” opgericht, om ervoor te zorgen dat mensen met een minimuminkomen een bijdrage kunnen krijgen. Het aanvraagformulier is te verkrijgen bij de directie.



Vandaag was het onze beurt om naar De Magneet te gaan. Met alle vormen van energie opwekken zijn we aan de slag gegaan. Door middel van testjes kwamen we hierover veel te weten. De kinderen hebben zelf de foto’s gemaakt, ook dat was een opdracht :). De laatste foto is de gekke groepsfoto om de ochtend af te sluiten. We hebben een leerzame, gezellige ochtend gehad.



Vanmiddag hebben wij de Wonderbaarlijke week afgesloten met de cola fontein. Helaas spoot hij niet zo hoog…..volgende keer schudden juf! 🙂
De kinderen kregen aan het eind van de dag een boekje met proefjes mee waarmee ze thuis kunnen experimenteren. Het was een leerzame, gezellige week!



Vandaag is de Wonderbaarlijke week in groep 7a van start gegaan! Samen met de leerkrachten van groep 7b hebben wij tien proefjes voorbereid en de kinderen mogen daar deze week in circuitvorm mee aan de slag. Ook hebben we een klassikaal proefje gedaan. We hebben een ei in een kommetje azijn gelegd. Het ei moet er drie dagen in liggen en wat er dan gaat gebeuren… Dat weten we nog niet! We hebben wel bedacht wat er zou kunnen gebeuren; de schil zou kunnen barsten, de schil zou kunnen verkleuren, de schil zou kunnen oplossen, het ei zou kunnen verkleuren en Luuk denkt zelfs dat het ei groen met blauw wordt! We zullen woensdag zien wat voor wonderbaarlijks er met het ei is gebeurd 🙂



Afgelopen maandag opende groep 7a de week. Het thema van deze week is: een band met elkaar hebben en erbij horen.
In de klas zijn wij hier ook mee bezig, middels de Zilveren Weken. Daarom hebben Aroen, Luuk, Jonathan en Ivar hier iets over verteld. Mare, Olivia en Thomas hebben hier een gedicht over gemaakt en dit ook voorgelezen.
Natuurlijk hebben wij ook aandacht besteed aan het nieuw jaar. De weekopening begon met het lied ‘Klaar voor de start!’ en daarop dansten Noor, Welmoed, Elise, Lucienne, Karlijn
en Michelle een zelfbedachte dans!
Ook hebben meerdere kinderen verteld wat hun goede voornemen is en daar zaten mooie voornemens bij! Michelle en Erin sloten de weekopening af.

Dit alles hebben de kinderen voorbereid in 1 dag! Knap hè?

De helpers op het plein zijn deze week: Jonathan en Erin.







De afgelopen weken heeft juf Marieke, rots en water lessen gegeven aan groep 7a.
Rots en Water is een training die zich richt op de ontwikkeling van sociale competenties, het voorkomen en aanpakken van pesten, en de kinderen leren hoe ze zich weerbaar op kunnen stellen.
Tijdens de lessen stonden de volgende begrippen
centraal: Sterk staan, Gronden, Centreren, Balans, Focus, Rots of Water, Ademkasteel, Rotskasteel, Waterkasteel, Rotshouding, Waterhouding, Strandhouding, Grenzen en Keuzes.

Vandaag hebben we de cursus afgesloten met een mooie afsluiting. Ieder leerling kreeg als bewijs een rots mee. Deze mochten ze uit een kom water halen.



Contact
Locatie Haren:
Wederikweg 19
9753 AA Haren
Tel: 050-5348190


directie@cbsdeborg.nl